Sunday, March 25, 2012

BERANI BIAR KENA PADA TEMPATNYA




.

"BERANI" satu perkataan yang agak subjektif untuk dibicarakan. Semua orang boleh mengatakan bahawa dirinya adalah seorang yang BERANI. Tetapi benarkah dirinya BERANI??? Benarkah kita seorang yang BERANI??? BERANI jika hanya pada perkataan, semua orang mampu mengatakan bahawa dirinya seorang yang berani. Walau bagaimanapun, tidak dinafikan bahawa sememangnya ramai orang yang BERANI. Tetapi BERANI bagaimana??? CONTOH!!!

  • SITUASI 1: BERANI BERGADUH DENGAN ORANG LEBIH BESAR DARIPADA DIRINYA (TAPI ILMU DI DADA KOSONG)
  • SITUASI 2: BERANI BERGADUH (TAPI PANGGIL GENG RAMAI2 UTK PUKUL SEORANG MUSUH)
  • SITUASI 3: BERANI BERPERANG (TAPI MENYERANG DENGAN MEMBABI BUTA KEMUDIAN MENINGGALKAN DUNIA)
  • SITUASI 4: BERCAKAP DALAM TELEFON MELETUP2 (TAPI BILA HENDAK BERGADUH MENYOROK BELAKANG PASU BUNGA)
  • SITUASI 5: PANTANG DI CABAR (TAPI TAK UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI)
Ini contoh BERANI yang tidak kena pada tempatnya. Konon ikut pantang orang MELAYU dahulu iaitu "PANTANG ANAK MELAYU DICABAR". Tapi bila bergaduh, teruk kena pukul. Lebih sadis lagi, lebam biji mata. Orang MELAYU dahulukala pantang dicabar bila kena pada tempatnya. Berfikir dahulu baru bertindak. Ilmu penuh di dada dan sesuai pada kemampuannya baru di sahut cabaran tersebut. Itu baru dikatakan BERANI PADA TEMPATNYA. Kalau kalian tidak percaya, cuba lihat dalam buku Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin atau Hikayat Hang Tuah. Bagaimana orang MELAYU dahulu menggunakan akal untuk menumpaskan musuhnya yang jauh lebih besar dan kuat.

Tidak semestinya yang bertubuh besar itu kuat dan berbadan kecil itu lemah. Sekuat mana pon seseorang itu sudah tentu ada kelemahannya. Jadi walau sekuat mana pon kita, sebesar mana pon kita janganlah meninggi diri. Amalkan resmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Jangan jadi Anjing menyalak bukit atau Ayam jantan berkokok di reban sendiri. Jadi fikir dahulu sebelum bertindak. Berani jangan membabi buta. Itulah baru BERANI PADA TEMPATNYA. Tidak semestinya yang berundur itu PENAKUT, BACUL serta PENGECUT dan tidak semestinya yang menyerang secara membabi buta itu BERANI. Itu BACUL namanya. BACUL kerana takut diperlekehkan tetapi kalah dalam pertempuran. Berundur bukan untuk mengalah tapi berundur untuk mengetahui kelemahan dan kelebihan yang ada pada lawan kita. Barulah itu dinamakan BERANI.

CONTOHI IMAM SYAFIEE!!!

"Berkatalah sesuka hatimu untuk menghinaku. Maka diamku dari orang yang menghina adalah suatu jawapan. Bukanlah ertinya aku tidak memiliki jawapan, tetapi tidak pantas bagi seekor singa melayani karenah anjing-anjng".

INGATLAH BANGSAKU: BERANI BIAR KENA PADA TEMPATNYA.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...