SaLaM. ArY NiE aKu iNgIn BeRkOnGsi DgN KaLiAn TeNtaNg SaLaH sAtU mAnTeRa yAnG DiGuNaKaN oLeH MaSyArAkAt MELAYU DaHuLu iAiTu MANTERA ULIT MAYANG. So SaKsiKaN!!!
ULIT MAYANG
Aku tahu asal usulmu
Seri bersila nama asalmu
Seri berdiri nama batangmu
Seri hidup asal usulmu
Seri menempak nama daunmu
Seri guntir nama bungamu
Seri guntir nama buahmu
Aku tahu asal usulmu
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan tuan puteri
Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya empat
Puteri empat berbaju serong
Puteri empat bersanggul sendeng
Puteri empat bersubang gading
Puteri empat berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya enam
Puteri enam berbaju serong
Puteri enam bersanggul sendeng
Puteri enam bersubang gading
Puteri enam berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinye tujuh
Puteri tujuh berbaju serong
Puteri tujuh bersanggul sendeng
Puteri tujuh bersubang gading
Puteri tujuh berselendang kuning
Ulit mayang diulit
Ulit dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan tuan puteri
Kutahu asal usulmu
Yang laut pulang ke laut
Yang darat pulang ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Pulih mayang kupulih
Pulih balik sedia kala.
Aku tahu asal usulmu
Seri bersila nama asalmu
Seri berdiri nama batangmu
Seri hidup asal usulmu
Seri menempak nama daunmu
Seri guntir nama bungamu
Seri guntir nama buahmu
Aku tahu asal usulmu
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan tuan puteri
Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya empat
Puteri empat berbaju serong
Puteri empat bersanggul sendeng
Puteri empat bersubang gading
Puteri empat berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya enam
Puteri enam berbaju serong
Puteri enam bersanggul sendeng
Puteri enam bersubang gading
Puteri enam berselendang kuning
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinye tujuh
Puteri tujuh berbaju serong
Puteri tujuh bersanggul sendeng
Puteri tujuh bersubang gading
Puteri tujuh berselendang kuning
Ulit mayang diulit
Ulit dengan jala jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan tuan puteri
Kutahu asal usulmu
Yang laut pulang ke laut
Yang darat pulang ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbut mayang diumbut
Umbut dengan jala jemala
Pulih mayang kupulih
Pulih balik sedia kala.
Sememangnya mantera yang diamalkan ini adalah amat bercanggah dengan ajaran Islam. Walau bagaimanapun, seperti yang kalian sedia maklum bahawa masyarakat Melayu dahulukala masih terikat dengan kepercayaan Animisme dan Hindu-Buddha. Oleh itu, tidak mustahil jika penggunaan mantera-mantera seperti ini amat berkait rapat dengan kehidupan dan kepercayaan masyarakat Melayu zaman dahulukala. Bahkan, sehingga kini pun masih wujud segelintir masyarakat Melayu yang masih mengamalkannya.
Walau bagaimanapun, tujuan saya memaparkan isu tentang mantera ini bukanlah untuk menceritakan tentang percanggahannya dari sudut agama tetapi hanya ingin berkongsi pengetahuan saya tentang mantera tersebut. Sebenarnya penggunaan mantera dalam masyarakat Melayu dahulukala ini telah menunjukkan identiti masyarakat Melayu itu sendiri. Daripada mantera-mantera seperti ini jelas dilihat bahawa orang Melayu itu merupakan satu suku bangsa yang halus, sopan dan mempunyai kelembutan dalam berbahasa. Berdasarkan mantera ini juga dapat membolehkan kita mengesan betapa halus dan mendalamnya orang Melayu dahulukala berfikir.
Sebagai contoh, Mantera Ulit Mayang yang dipaparkan diatas sebenarnya adalah digunakan untuk mengembalikan semangat manusia yang hilang. Kebiasaanya mantera ini dilakukan oleh dukun, bomoh atau pawang yang diakui mempunyai kemahiran dan hubungan tertentu dengan alam ghaib atau kesaktian. Dalam mantera ulit mayang, pawang atau bomoh tersebut akan menyeru semangat pesakit dengan melambangkannya sebagai mayang pinang. Kebiasaannya semangat yang diibaratkan seperti mayang pinang ini akan diberi sifat-sifat yang baik dan dimanjakan dengan pujukan yang lemah lembut sebelum diajukan permintaan atau perintah bagi mengembalikan semula semangat seseorang pesakit. Sebagai contohnya, penggunaan nama puteri-puteri seperti puteri dua, empat, enam dan tujuh membayangkan bahawa seolah-olah semangat itu ditemani atau diulit oleh puteri-puteri cantik sehingga menimbulkan keinginan semangat itu untuk kembali ke badan tuannya. Wallahua'lam.
Begitulah pemikiran masyarakat Melayu dahulukala yang begitu halus dan mendalam sehingga sukar untuk ditafsirkan oleh masyarakat hari ini.
So aKu HaRaP KaLiAn TeRhiBuR dEnGaN PoSt aKu KaLi iNi. JiKa aDa KeSiLaPaN MoHoN PeRbAiKi. SeKiAn.
Walau bagaimanapun, tujuan saya memaparkan isu tentang mantera ini bukanlah untuk menceritakan tentang percanggahannya dari sudut agama tetapi hanya ingin berkongsi pengetahuan saya tentang mantera tersebut. Sebenarnya penggunaan mantera dalam masyarakat Melayu dahulukala ini telah menunjukkan identiti masyarakat Melayu itu sendiri. Daripada mantera-mantera seperti ini jelas dilihat bahawa orang Melayu itu merupakan satu suku bangsa yang halus, sopan dan mempunyai kelembutan dalam berbahasa. Berdasarkan mantera ini juga dapat membolehkan kita mengesan betapa halus dan mendalamnya orang Melayu dahulukala berfikir.
Sebagai contoh, Mantera Ulit Mayang yang dipaparkan diatas sebenarnya adalah digunakan untuk mengembalikan semangat manusia yang hilang. Kebiasaanya mantera ini dilakukan oleh dukun, bomoh atau pawang yang diakui mempunyai kemahiran dan hubungan tertentu dengan alam ghaib atau kesaktian. Dalam mantera ulit mayang, pawang atau bomoh tersebut akan menyeru semangat pesakit dengan melambangkannya sebagai mayang pinang. Kebiasaannya semangat yang diibaratkan seperti mayang pinang ini akan diberi sifat-sifat yang baik dan dimanjakan dengan pujukan yang lemah lembut sebelum diajukan permintaan atau perintah bagi mengembalikan semula semangat seseorang pesakit. Sebagai contohnya, penggunaan nama puteri-puteri seperti puteri dua, empat, enam dan tujuh membayangkan bahawa seolah-olah semangat itu ditemani atau diulit oleh puteri-puteri cantik sehingga menimbulkan keinginan semangat itu untuk kembali ke badan tuannya. Wallahua'lam.
Begitulah pemikiran masyarakat Melayu dahulukala yang begitu halus dan mendalam sehingga sukar untuk ditafsirkan oleh masyarakat hari ini.
So aKu HaRaP KaLiAn TeRhiBuR dEnGaN PoSt aKu KaLi iNi. JiKa aDa KeSiLaPaN MoHoN PeRbAiKi. SeKiAn.
lame beno x dengo lagu ulik neh.. =)
ReplyDeletetaw xpe..skunk da susah nk dnga lagu nie..
ReplyDeleteni bukan lirik betul sebab tiada puteri 1 puteri 3 dan puteri 5
ReplyDeleteKalau lirik yag ntul ada perkataan kuda. Saya pasti sebab sy prnh trbaca liril asli ni dn knaa gnguan..
ReplyDeleteBaca kat mana? Boleh saya dapatkan lirik mentera yang asal?
Delete